Truck Race Promotion ltd. © All rights reserved. Website created by MelkwegDigital

Versenyzői tudatosság

2017.08.09

Egy jó autóversenyzőnél elengedhetetlen a tehetség, amit nem szabad lebecsülni, viszont önmagában ez a tortának csak egy szelete. A többi versenyzői tulajdonság, úgymint erőnlét, szorgalom, koncentráció azonban fejleszthető - a Fit4 Race program mélységeibe Eiles Tibor vezetett minket.

Ismét van egy magyar találmány, amire büszkék lehetünk Matics Zsolti egykori gokartosként komplex programot fejlesztett ki autóversenyzők számára. A Testnevelési Egyetemen végzett fiatalember, olyan edzéstervet dolgozott ki, amellyel egyénileg növelhető a teljesítmény. A nulláról kezdve építette fel az F&M Fitness and more és Fájdalom Ambulanciában helyet kapó Fit4Race programját, amit mára a legnagyobb olasz és finn iskolákkal együtt emlegetnek.

Minden komoly versenyző mellett van fizioterapeuta, aki a versenyek alatti és közötti időszakot is felügyeli. Mindkét időszaknak megvannak a sajátosságai a futamok alatt a problémamegoldás, az odafigyelés az étkezésre, a pihenésre és az egész napirendre a fontos, a versenyek között pedig a folyamatos felkészülés a lényeges. Három dolog fejlesztése a legfontosabb az autóversenyzőknél: a mozgáskoordináció, a koncentráció és a törzsizomzat erősítése. Az utóbbi nagyon fontos azért, hogy amikor a versenyző az autóban ül a keze és a lába teljesen függetlenül működjenek egymástól a precíz mozdulatok végrehajtására érdekében.

Az egyedi program összeállítása előtt azonban három komplex mérésen kell mindenkinek átesnie, az egyik a pszichológiai mérés, ahol egy teszt mellett sportpszichológussal is elbeszélgetnek, ezek alapján megnézik, hogy fejben milyen állapotban van a versenyző. Ezután következik a nyugalmi vizsgálat, ahol a versenyző agyát mérik legfőképpen a koncentrációs képességet. A másik az egészségügyi mérés, hogy a szív és a tüdő működése milyen állapotban van, milyen terhelést bír. Végül pedig egy biomechanikai méréssorozatot végeznek, amellyel a versenyző testét, mint mechanikai szerkezetet mérik végig, milyen asszimmetriák, eltérések vannak, amelyeket aztán ki kell javítani. A vizsgálat során választ kapnak arra, milyen mozgástartományokban dolgozik a válla, a nyaka, a lába,  például hogy egy autóversenyző bal lábbal milyen erőt tud kifejteni.

Amikor ezeken a vizsgálatokon túl vannak a versenyzők,  elkezdődhet a program, amely szintén három részből áll. A program egyik legfontosabb az étkezés, egy étkezési tervet állítanak össze a  versenyen kívülre és a verseny alattra is. A program résztvevői egyénre szabott edzésterv szerint mozognak: milyen gyakorlatokat csináljanak, milyen izmot építsenek, hogyan tudják a koncentrációt növelni. A módszer lényege, hogy az edzések során  kombinálják az izomzat fejlesztését a koncentrációval. Például egy labdán térdelve az egyik kézben pinpong labdát kell pattogtatni, míg a másikban egy teniszlabdát dobálni - így válik később egy versenyautó ingerszegény környezetté. A harmadik pillér a pihenés, a regeneráció. A pihenési terv gyakorlatilag fontosabb, mint bármi más, ha ez a terület nincs a helyén, akkor szét van esve az ember.

A program gyakorlatilag azonnal eredményt hoz, a mérések után mindenki szembesül saját határaival, így könnyebben korrigálhatóak a hibák, hiányosságok.

Ezzel a programmal jobb leszel, mindig van hová fejlődni!


F&M fitness and more: www.fandm.hu

 

Friss hírek

News image

2017.10.16

Magyarok a kamionsport kezdetén

Tovább...
News image

2017.10.10

Máris itt a 2018-as kamion Eb tervezett versenynaptárja!

Tovább...
News image

2017.10.09

Kiss Norbi újra dobogón a 2017-es kamion Eb végén

Tovább...