Truck Race Promotion ltd. © All rights reserved. Website created by MelkwegDigital

Magyarok a kamionsport kezdetén

2017.10.16

Ahogy előző, a kamionsport történelméről szóló írásunkban említettük, a kamionversenyzés 1984-ben terjedt el Európában és 1985-ben írták ki az első Európa-bajnokságot. Magyarország hamar bekapcsolódott a sportág vérkeringésébe, hiszen 1987-ben rendezték az első Európa-bajnoki futamot a Hungaroringen. Az akkori legnagyobb magyar szállítmányozási vállalat – mint rendező – szeretett volna hazai versenyzőket is indítani az eseményen, ezért pályázatot hirdetett alkalmazottai között. A Hungarocamionnál dolgozó jelentkezőket kivezényelték a Hungaroringre, ahol széria kamionnal kellett csillogtatniuk vezetési tudásukat. A kiválasztásnál nem csupán a tempó döntött, a versenyzőjelölteket a Hungaroring kanyarjaihoz „telepített” kiváló magyar autóversenyzők figyelték, mint például az azóta már sajnos elhunyt Kiss Dezső.

 A selejtezőt a legszorgalmasabb jelölt, Krasznai János nyerte, aki az esemény előtt számtalan kört tett meg Trabantjával a Hungaroringen, a versenyzők technikáját pedig videófelvételekről tanulmányozta. Ezzel ő szerzett jogosultságot, hogy egy teljes Európa-bajnoki sorozatot teljesítsen, míg a többi három kiválasztott – Goike György, Balárdi Gyula és a közelmúltban elhunyt Dinnyés László – arra kaptak lehetőséget, hogy a hazai futamon állhassanak rajthoz. Míg Krasznai egy profi kamiont kapott, addig a többiek a saját maguk által tuningolt járművekkel készültek a hazai megmérettetésre.

A magyar futam óriási sikert aratott, mind a versenyzők, mind a nézők körében. „Ilyen szép pályán még sosem versenyeztem – közölte Eric Bacon. „Mielőtt Magyarországra érkeztem, voltak kételyeim, hogy sikerül-e az igényeknek megfelelően megrendezni a futamot vagy sem, de ahogy közeledett a rajt, minden kételyem eloszlott” – vallotta be Bertus van Holland, az Európai Kamionversenyzési szervezet (ETRO) elnöke. Meglepett, hogy milyen jól megszervezték a magyarok a versenyt és hogy milyen óriási közönség volt jelen” – nyilatkozta Slim Borgudd.

Krasznai a kezdeti nehézségek után egyre jobban megállta a helyét az EB-n. Az első évében a 25. helyen végzett az összesítésben, az 1989-es szezonban azonban már a harmadik lett. Ebben az is szerepet játszott, hogy egy csúcstechnikát jelentő kamionnal versenyezhetett a Mercedes gyárnak köszönhetően. Sajnos a következő évben arra derült fény, hogy a Mercedes nem felel meg a szabályoknak, mivel több, mint 160 kilométer/órás sebességre képes. Krasznai azt vallotta, hogy nem ő babrált a tachométerrel, hanem a szerelők, de hogy valójában ki volt a „tettes” arra sosem derült fény. A lényeg, hogy az Krasznainak év közben el kellett búcsúznia az Európa-bajnokságtól és ezzel a magyar kamionversenyzés története is félbeszakadt.

Friss hírek

News image

2017.10.27

Az új időszámítás - Magyarok a kamionsportban folytatás

Tovább...
News image

2017.10.16

Magyarok a kamionsport kezdetén

Tovább...
News image

2017.10.10

Máris itt a 2018-as kamion Eb tervezett versenynaptárja!

Tovább...